گاستريت يا ورم معده به حالتي گفته مي‌شود كه در آن معده دچار التهاب يا عفونت خفيف در لايه مخاطي مي‌شود و معمولاً به دو حالت ، ورم معده حاد و مزمن بروز مي‌كند. گاهي اوقات ممكن است ورم معده در صورت طولاني شدن ، منجر به زخم معده شود.

 

چه عواملي باعث بروز گاستريت مي‌شوند؟

كشيدن سيگار ، پرخوري به ويژه مصرف مواد غذايي كه راحت هضم نمي‌شوند ، ترشح بيش از اندازه اسيدمعده ابتلا به عفونت‌هاي باكتريايي يا ويروسي (اين نوع ورم معده ممكن است مسري باشد) ، مصرف زياد كافئين و مصرف برخي از داروها مانند آسپرين و داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي ، استرس ، رژيم غذايي نامناسب ، ابتلا به برخي از بيماري‌ها كه باعث كاهش مقاومت بدن مي‌شوند ، خستگي يا كار زياد و در نهايت وجود باكتري هليكوباكترپيلوري در معده ،  همگي مي‌توانند از عوامل بروز بيماري گاستريت باشند.

 

علائم بيماري گاستريت كدامند؟

شايع‌ترين علائم اين بيماري دل‌درد ، احساس سوزش در بالاي شكم و گاهي استفراغ ، بي‌اشتهايي ، ورم شكم ، درد تند و مبهم و يا آزار دهنده ، درد قفسه سينه ، احساس طعم ترش در دهان است. گاستريت همچنين با آروغ يا نفخ نيز همراه است.

علاوه براين گاستريت حاد علائمي چون احساس پر بودن معده ،  كشيدگي شكم ، حساس و سفت شدن شكم مشاهده مي‌شود.

در گاستريت مزمن ممكن است اختلال در حركت معده و بروز علائمي چون علائم زخم معده بروز كند.

 

چگونه مي‌توان از ابتلا به گاستريت پيشگيري كرد؟

اگر چه شما هميشه نمي‌توانيد مانع از بروز عفونت ناشي از باكتري هليكوباكترپيلوري شويد ، اما توصيه‌هاي زير براي كاهش خطر ابتلا به گاستريت مفيد هستند.

يكي از راههاي مهم پيشگيري از بروز اين بيماري رعايت حد اعتدال در خوردن و آشاميدن است ، با دقت غذا بخوريد. اگر اغلب اوقات هضم غذا براي شما دشوار است ؛ تعداد وعده‌هاي غذايي را اضافه كرده و از حجم غذا در هر وعده بكاهيد . از مصرف مواد غذايي كه معده شما را تحريك مي‌كنند مانند غذاهاي ادويه‌دار ، مواد خوراكي اسيدي ، غذاهاي سرخ كرده و يا چرب پرهيز كنيد.

همچنين به خاطر داشته باشيد نبايد وعده‌هاي غذايي را حذف كنيد و بايد براي هر روز برنامه غذايي منظمي را دنبال كنيد. از مصرف نوشيدني‌هاي الكي بپرهيزيد چرا كه الكل باعث تحريك پذيري و سايش لايه مخاطي معده شده و در نهايت منجر به التهاب و خونريزي معده مي‌شود.

سيگار نكشيد ، كشيدن سيگار در لايه مخاط معده اختلال ايجاد كرده و معده را مستعد ابتلا به گاستريت و همچنين زخم معده مي‌كند سيگار در عين حال اسيد معده را افزايش مي‌دهد. بهبود معده را به تأخير مي‌اندازد. و يكي از عوامل ابتلا به سرطان معده است.

حتي‌المقدور از مصرف داروهايي كه معده شما را ناراحت مي‌كند خودداري كنيد. نوع داروي قبلي كه استفاده مي‌كنيد تغيير دهيد اگر برايتان مقدور است از داروهايي چون آسپرين و ايبوبروفن استفاده نكنيد اين قبيل داروها باعث التهاب معده مي شوند

در صورتي كه مي‌دانيد چه عواملي مي‌تواند باعث بروز يا تشديد ورم معده در شما شود بايد آن عامل را حذف كنيد.

 

راههاي درمان بيماري گاستريت كدامند؟

درمان گاستريت بستگي به عامل خاص بروز آن دارد و ممكن است شامل تغيير در نحوه زندگي ، مصرف دارو و يا در موارد بسيار نادر انجام جراحي براي درمان بيماري و يا حالت خاصي كه منجر به ورم معده شده است باشد.

در صورت بروز خونريزي زياد ممكن است نياز به بستري كردن وجود داشته باشد براي ناراحتي و درد خفيف مي‌توان از داروهاي خنثي كننده اسيد معده يا استامينوفن استفاده اما از آسپرين استفاده نكنيد. امكان دارد ساير داروها مثل داروهاي بهبود دهنده زخم نيز تجويز شوند.

در روز اول حمله ورم معده غذاهاي جامد نخوريد فقط مايعات و ترجيحاً شير يا آب بنوشيد. تدريجاً رژيم غذايي عادي خود را از سربگيريد. اما از غذاهاي داغ و پر ادويه . الكل ، قهوه و غذاهاي اسيدي پرهيز كند تا زماني كه علائم كاملاً برطرف شوند.

 

در پايان به خاطر داشته باشيد:

مشكلات گوارش از بهم خوردگي ساده معده تا سرطان معده مي‌توانند به دلايل بسياري از جمله شكل زندگي كه ما انتخاب مي‌كنيم و برايمان قابل كنترل است بروز كند.

توصيه‌ها :

  • داشتن عادات تغذيه‌اي مناسب
  • حفظ وزن در حد سالم و طبيعي
  • ورزش كردن به اندازه كافي
  • كنترل استرس و فشارهاي رواني
  • عدم مصرف دخانيات
دسته بندی : توصيه هاي سلامت ساير توصيه هاي سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *