روز جهانی هپاتیت هر ساله در 28 ژوئیه مصادف با 6 مرداد ماه  برای افزایش آگاهی از هپاتیت ویروسی برگزار می شود.

هپاتیت، نوعی بیماری ویروسی است که با التهاب کبد خود را نشان می‌دهد و در پنج نوع A، B، C، D و E وجود دارد؛ احتمال شیوع بالا، اپیدمی شدن و میزان مرگ‌ومیر بسیار زیاد از خصوصیات این بیماری است که افراد بسیاری در سراسر جهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند در حالی که اکثر آن‌ها بدون اطلاع از ابتلاء، جان خود را بر اثر ابتلای هپاتیت از دست می‌دهند. هپاتیت می‌تواند به صورت خود ایمنی یا در پی مصرف بعضی از سموم، داروها و الکل نیز ایجاد شود. انواع B و C این بیماری بسیار شایع است که در صدها میلیون انسان منجر به بروز بیماری مزمن هپاتیت می‌شود. این دو ویروس سالانه جان یک‌میلیون و یک‌صد هزار نفر را می‌گیرد و سه میلیون نفر را مبتلا می‌کند. هپاتیت B و C در کنار هم شایع‌ترین علل بروز سیروز کبدی و سرطان است.

روز جهانی هپاتیت

روز جهانی هپاتیت علاوه بر اینکه تلاشی است برای بزرگداشت پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه هپاتیت و مقابله با چالش‌های فعلی، مناسبتی بسیار مهم و مورد توجه برای افزایش میزان آگاهی در زمینه این بیماری کشنده است. بدون اغراق می‌توان روز جهانی هپاتیت و در کل مناسبت‌های اینچنینی را فرصت‌هایی دانست که نقش بسزایی در نجات جان انسان‌ها دارد چرا که افزایش آگاهی می‌تواند در تشخیص علائم مخفی یا نشانه‌های نادیده گرفته‌شده بیماری به افراد کمک کند. این امر حتی اگر باعث شود فقط یک نفر برای درمان اقدام کند، بسیار ارزشمند محسوب می‌شود زیرا در دنیایی که بسیاری از مردم به دلیل کمبود اطلاعات در زمینه ابتلاء، مراقبت، تشخیص و غربال‌گری این بیماری جان خود را از دست می‌دهند جان یک نفر نجات پیدا کرده است.

روز جهانی هپاتیت سال ۲۰۲۱

روز جهانی هپاتیت سال ۲۰۲۱ با موضوع “هپاتیت صبر نمی‌کند”، در صدد انتقال اهمیت و فوریت تلاش‌های لازم برای رسیدن به هدف بلندپروازانه “از بین بردن تهدید عمومی هپاتیت تا سال ۲۰۳۰” است. به مناسبت این روز، WHO میزبان یک برنامه گفتگوی جهانی است که برای رهبران جهانی، منطقه‌ای و ملی، سیاست‌گذاران، جامعه پزشکی، متخصصان و سایر ذی‌نفعان بستری فراهم می‌آورد تا در مورد فرصت‌های تسریع مقابله به هپاتیت در راستای دستیابی به هدف مذکور بحث و گفتگو کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) نیز اقدام به انتشار چارچوب استراتژیک ایمن‌سازی جهانی ۲۰۲۱-۲۰۳۰ کرده که نقشه راهی برای دستیابی به پیشرفت در دنیایی است که در آن همه از بیماری‌های قابل پیشگیری توسط واکسن (VPDs)، از جمله هپاتیت‌های A و B، محافظت شوند. دستیابی به آینده‌ای بدون هپاتیت تنها با اتحاد جهانی امکان‌پذیر است و امید آن می‌رود که با تشکیل این اتحاد، تمامی انواع هپاتیت تا پایان سال ۲۰۳۰ ریشه‌کن شود.

دسته بندی : اخرين اخبار توصيه هاي سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *