آندوسكوپي چيست ؟

آندوسكوپي به مشاهده كردن قسمتي از داخل بدن بيمار اشاره دارد.

  • ليستي از تمام داروهايي كه استفاده مي كنيد را در اختيار پزشك معالج قرار دهيد.
  • 10-8 ساعت قبل از آندوسكوپي نبايد چيزي بخوريد يا بياشاميد .
  • انجام اندوسكوپي 10 تا 20 دقيقه طول مي كشد .
  • بعد از آندوسکوپی مدتی طول می کشد تا فرد از حالت بیهوشی خارج شود.

در اغلب موارد، بیمار پس از به هوش آمدن، احساس گلودرد خفیف می کند که معمولا پزشک برای بهبود این مشکل، قرقره کردن آب نمک را توصیه می نماید. همچنین ممکن است مشکلات تنفسی ، گلودرد خفيف ، آروغ زدن يا كرامپ كه بعد از 24 ساعت بهبود مي يابد بعد از آندوسکوپی دیده شود.
پس از انجام آندوسکوپی اگر دچار هر مشکلی نظیر خونریزی، درد بیش از حد، تهوع و استفراغ یا تب شدید، هر چه سریع‌تر مساله را با پزشک خود در میان بگذارید.

هنگامی که فرد کاملا به هوش آمد، تحت نظر پزشک می تواند غذا بخورد و معمولا هیچ نوع پرهیز غذایی برای این افراد وجود ندارد، مگر اینکه بیمار از قبل بیماری خاصی (مثل دیابت) داشته باشد و باید رژیم بگیرد.
در صورتی که اثر داروهای بی هوشی کاملا از بین برود، فرد می تواند بدون کمک دیگران، کارهای روزمره خود را انجام دهد.
باید بدانید امکان انتقال بیماری های مسری از طریق آندوسکوپي وجود ندارد، زیرا آندوسکوپ کاملا ضدعفونی و تمیز می شود.
گاهی لازم است بیمار ساعاتی پس از انجام اندوسکوپی در بیمارستان یا محل اندوسکوپی تحت نظر بماند. این موارد را در برنامه‌ریزی زمانی خود لحاظ کنید.

 

کولونوسکوپی چیست؟

کولونوسکوپی روشی است جهت مشاهده روده بزرگ و راست روده برای تشخیص بافت ملتهب، زخم و رشد غیرطبیعی بافت روده و پولیپ.

 

چگونه برای کولونوسکوپی آماده شویم؟

همه جامدات باید از دستگاه گوارش با پیروی از یک رژیم غذایی مایع از یک تا سه روز قبل از انجام کولونوسکوپی خالی شوند. بیماران باید از نوشیدن مایعات حاوی رنگ بنفش یا قرمز خودداری کنند.

مایعات مجاز عبارتند از :آب گوشت ، آب مرغ ، آب میوه ، آب ، قهوه ساده ، چای ساده ، ژله

استفاده از مسهل و یا تنقیه و شیاف لازم است. مسهل دارویی است که مدفوع را شل می کند و اجابت مزاج را افزایش میدهد. تنقیه با وارد کردن آب به مقعد یا محلول صابون ملایم و با استفاده ازیک بطری شستشوی مخصوص انجام می شود.

قبل از انجام کولونوسکوپی داروهای مصرفی، حساسیت دارویی، سابقه بیماری خصوصاً بیماری قلبی، اختلال انعقادی خون، مصرف داروهای رقیق کننده خون یا داروهای حاوی آسپرین و حاملگی (در صورت مونث بودن بیمار) را به پزشك اطلاع دهيد .

کولونوسکوپی چگونه انجام می شود؟

بیمار روی تخت به پهلوی چپ دراز می کشد. اغلب ، داروی آرامبخش ملایمی به بیمار تزریق می شود تا در طول مدت انجام این تست، آرام باشد و دردی احساس نکند. پزشک لوله باریک و قابل انعطاف و بلندی که یک سر آن دوربین تعبیه شده و آغشته به ژل روان کننده است را به آرامی از مقعد وارد راست روده می کند.دوربین سر لوله، تصاویر روده بزرگ را بر روی صفحه نمایش منتقل می کند و پزشک به دقت به بررسی روده می پردازد.

پزشک در صورت مشاهده پولیپ در روده بزرگ، آنها را برمی دارد و آنها را از نظر بررسی سرطانی بودنشان به آزمایشگاه می فرستد که نتیجه آن ممکن است چند هفته به طول بینجامد.

 

بهبودی

کولونوسکوپی معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه طول می کشد. بعد از کولونوسکوپی شما تا حدود ۶ ساعت تحت نظر خواهید بود. درد شکم و نفخ در ساعتهای اولیه بعد از کولونوسکوپی پیش می آید. ، قدم زدن ممکن است ناراحتی شما را کاهش دهد.

ممکن است مقدار کمی خون در اولین دفع مدفوع بعد از انجام معاینه داشته باشید.

بیمارانی که دچار درد شکمی ، تب ، مدفوع خونی ، ضعف و سرگیجه شوند باید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهند.

در روز انجام معاینه حتماً باید یک نفر همراه شما باشد.

بیماران با سابقه بیماری دریچه ای قلب و یا سابقه عفونت قبلی دریچه قلب ممکن است جهت پیشگیری قبل و بعد از کولونوسکوپی آنتی بیوتیک دریافت کنند.

دسته بندی : توصيه هاي سلامت ساير توصيه هاي سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *