ورزش در تمام دوره های سنی فواید و تاثیرات بسیار زیادی دارد. در دوران بارداری نیز ورزش تاثیرات معجزه آسایی دارد. حفظ سلامت در دوره ی بارداری بسیار مهم است. ورزش در این دوره کمک بسیاری به سلامت جسمی و روحی مادر می کند. همچنین انجام ورزش برای تسکین درد های دوران بارداری بسیار مفید خواهد بود.

همچنین با تقویت عضلات و ایجاد استقامت، شما را برای زایمان آماده می‌کند و پس از به دنیا آمدن بچه بازگشت اندام شما به حالت اولیه را آسانتر می‌سازد. یک ورزش ایده آل باعث می‌شود قلب شما خوب پمپاژ کند و شما را انعطاف پذیر نگه می‌دارد ، وزن را کنترل می‌کند و بدون ایجاد استرس بیش از حد برای شما یا بچه ، ماهیچه های شما را آماده می‌کند. حتماً قبل از اقدام به هر گونه ورزشی با مشاور سلامتی خود مشورت کنید.

 

قلب و عروق

پیاده روی :  یکی از بهترین ورزشهای قلب و عروقی برای زنان باردار ، پیاده روی است که بدون اذیت زانوها و مچ پا ، اندام شما را متناسب نگه می‌دارد. همچنین ورزشی است آسان که در هرکجا می‌توان آن را انجام داد، نیاز به هیچ نوع وسیله‌ای به جز یک جفت کفش راحتی ندارد و هیچ خطری در طول نه ماه بارداری ایجاد نمی‌کند.
شنا :  مشاورین سلامت و متخصصین بدنسازی از شنا به عنوان بهترین و بی‌خطرترین ورزش برای خانمهای باردار استقبال می‌کنند. شنا به دلیل اینکه هر دو گروه ماهیچه‌های بزرگ (بازو و پا) را ورزش می‌دهد ، بسیار ایده آل است ، سیستم قلبی ـ عروقی را بهبود می‌بخشد و به خانمهایی که منتظر فرزند هستند اجازه می‌دهد علی رغم وزن اضافی دوران بارداری احساس سبکی بکنند.
ایروبیک سبک :  یک نکته‌ی خوب در مورد کلاسهای ایروبیک این است که شما می‌دانید که در یک زمان مشخص و منسجم دارید ورزش می‌کنید و اگر به کلاس خانمهای باردار بروید از رفاقت با دیگر مادران آینده لذت برده و از اینکه هر حرکتی برای شما و بچه اتان بی خطر است قوت قلب می‌گیرید.

 

انعطاف پذیری و قدرت
یوگا :  یوگا می‌تواند به ماندگاری کشش ماهیچه کمک کرده و با هر تأثیر اندکی بر مفاصل ، شما را انعطاف پذیر نگه می‌دارد. حتماً برای ورزش قلب ، یوگا را نیز به برنامه پیاده‌روی و شنای خود اضافه نمایید.
حرکات کششی : حرکات کششی برای آرامش و رو فرم نگه داشتن بدن و جلوگیری از فشار آمدن به ماهیچه بسیار خوب است . برای تکمیل ورزش ، به ورزشهای قلب و عروقی خود کشش را نیز اضافه کنید.
تمرین وزنه برداری :  اگر تا کنون تمرین وزنه برداری ، قسمتی از حرکات ورزشی شما بوده ، نیازی نیست آن را کنار بگذارید ، گرچه خانمها باید میزان وزنه ای را که بر می‌دارند کم کنند. شما می‌توانید برای اطمینان از اینکه هنوز خوب ورزش می‌کنید ، تکرار و تمرین بیشتری داشته باشید. اگر مراقبت های لازم را انجام دهید و از تکنیک خوبی استفاده کنید ( حرکت آهسته ، حرکات کنترل شده  (تمرین وزنه‌برداری شیوه‌ی بسیار خوبی برای کشش و تقویت ماهیچه‌های شماست.

دسته بندی : توصيه هاي سلامت دوران بارداري

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *